Weekend-ul trecut ca un cetățean responsabil „care este”, am decis să duc la reciclat cele 4 plase cu deșeuri pe care le-am strâns în ultima perioadă. În zona mall-ului Liberty Center, unde stau eu, este un centru de colectare deșeuri și am zis că merită să trag o fugă cu tot cu plase în speranța că cineva va fi încântat să mă scape de niște hârtie, conserve de metal, multe pet-uri și sticle. Ei bine, spre surprinderea mea centrul colectează doar maculatură, fier și alte câteva deșeuri după care se dau în vânt băieții care fac serenade pe sub balcoane.

Dezamăgită fiind, am plecat cu coada între picioare înspre Sebastian. Cum încă sunt în stadiul de explorare a zonei respective căscam ochii mari la tot pasul, dar surpriză: nici urmă de containere pentru colectarea selectivă a deșeurilor. Am mai mers puțin și realizând că sunt a) penibilă și b) naivă, am legat pungile și le-am „abandonat” lângă un stâlp unde era un coș de gunoi. În aceste condiții nici nu mă mai miră că România este codașă la capitolul reciclat, mai exact reciclăm doar 1% din deșeurile produse, iar teoretic, până în 2020 trebuie să ne apropiem de 50%. Dincolo de cifre, ar trebui să conștientizăm că ne cam dăm singuri foc la valiză. Nu încerc să țin discursuri patetice despre vaaai, cât de responsabili trebuie să fim ș.a.m.d., DAR e o chestiune de bun simț până la urmă. Mie mi se întoarce stomacul pe dos când văd zeci și sute de deșeuri aruncate aiurea pe străzi și cum sectorul 5 are o populație preponderent miserupistă (asta ca să fiu finuță) nu știu de ce mă chinui să înțeleg situația asta. Am găsit și o petiție prin care se solicita implementarea unor măsuri pentru a facilita reciclarea deșeurilor, dar numărul de semnături strânse este direct proporțional cu interesul cetățenilor sectorului 5 pentru astfel de probleme.

În momentul de față întrevăd o schimbare foarte greu pentru că multora le lipsesc ăia 7 ani de acasă și grija pentru mediul în care trăiesc. Aparent, e mult mai confortabil să împrăștii gunoiul în stânga și-n dreapta decât să-ți miști curul până la un container. Măsurile actuale sunt praf în ochi, iar drumul deșeurilor pare destul de greu de controlat în prezent, deși nu ar trebui. Amenzile nu sperie pe nimeni. Bunul simț este greu de învățat dacă nu ți-ai însușit niște deprinderi de-a lungul timpului. Culmea e că în comunism România era printre țările fruntașe la reciclat. Poate numai cu forța o să atingem cifrele alea…

Reciclare in Romania

