Existăm și-o să avem bandă, asta a fost deviza celor prezenți astăzi la marșul de protest al bicicliștilor din București. De 5 ani de zile ne confruntăm cu aceleași probleme și asistăm neputincioși la batjocura autorităților. Pentru unii orice protest de genul ăsta este văzut ca un gest mai mult naiv și fără rezultate, dar tăcerea nu o să ne facă mai multă cinste, dimpotrivă. Așa că astăzi sute de bicicliști și-au exprimat nevoia unei benzi pentru bicicliști. Este neplăcut să ai sentimentul unui orfan: pietonii nu te vor, șoferii te înjură sau te ignoră.

Dar marșul de astăzi m-a mai învățat ceva: există intoleranță de ambele părți și din păcate nu putem trăi cu iluzia unui discurs unidirecțional. Au existat câteva episoade neplăcute de-a lungul traseului: mașini care nu respectau faptul că prima bandă era destinată marșului, dar care aveau nevoie să vireze la dreapta, moment în care mulți bicicliști s-au purtat ca niște huligani (cu tot respectul și cu riscul că la rândul meu o să-mi atrag înjurături). Mi se pare aberant să ceri respect și toleranță, când tu la rândul tău te cobori la nivelul șoferilor nesimțiți. Avem un comportament trivial și trăim cu falsa impresie că vorba bună nu schimbă mare lucru. Ei bine, un comportament decent te diferențiază de sămânțarii ăia pe care-i judeci și de șoferii cu ceafa lată. Marșul ăsta deși a vrut să ne unească în idealuri și în scopul suprem: de a ne face loc prin traficul bucureștean, m-a făcut să mă gândesc de două ori dacă o să mă mai alătur unei astfel de acțiuni. Poate că în alte zone din șir lucrurile au stat altfel, dar din unghiul meu așa s-a văzut. Cel mai trist mi s-a părut episodul din Parcul Izvor când doi bicicliști s-au luat la șuturi în văzul tuturor. Nu vreau să discut prea mult despre asta, nu știu care a fost mărul discordiei, dar din nou, nu mi se pare normal să se întâmple asta la un marș care cere respect, comuniune și toleranță!

În final, cred că avem o nevoie acută de marșul bunului simț. Am auzit scandându-se: „Străzile sunt ale oamenilor!”. Întrebarea este: suntem oameni?

