M-am mobilizat suficient de tare și am mai dat din „condei” la final de an, punând în lumina reflectoarelor un alt obiectiv turistic de pe meleagurile noastre, situat în inima Transilvaniei și înscris pe lista monumentelor istorice din Cluj – Salina Turda. Yes, I finally made it, mai ales că suspinam la gândul ei după ce a fost făcută gigea cu fonduri UE, atât de gigea că în 2010 trupa Byron a avut un concert unplugged de toată frumusețea la care, desigur, am suspinat (din fața laptopului).

La salină am ajuns înainte de a ne retrage pentru două zile în Cluj. Ne-am tras polarele pe noi și am trecut pragul noii intrări din Aleea Durgău nr. 7. 80 de lei mai târziu (20 de lei/om) am trecut de turnicheți și am căscat ochii bine urmărind cu atenție cât de bine au fost investiți banii europeni. S-a făcut treabă bună și după dezamăgirea suferită la Salina Praid, acum niște ani, mi-am recăpătat încrederea în salinele noastre.

Salina Turda

Salina Turda

Istoricul exploatărilor de sare este suficient de extinsă încât să nu mă pierd cu firea acum, dar dovezile arheologice datează cam din perioada preromană. După ce romanii au bătut în retragere și până în secolul XI nu există dovezi că extracția sării ar fi continuat. Perioada austro-ungară marchează o activitate intensivă, astfel că în 1780 existau cinci ocne ogivale de sare: Ocna de Sus, Iosif, Terezia, Anton și Ocna Cojocneană. Turiștii zilelor noastre pot da cu bifa în Galeria Franz Josef, Mina Iosif – sala ecourilor, Sala Crivacului, Sala puțului de extracție și Mina Ghizela.

Galeria Franz Josef Salina Turda

unelte extractie sare Salina Turda

unelte extractie sare Salina Turda

Salina Turda

Roata mare Salina Turda

Salina Turda

Noi am bătut salina în lung și-n lat preț de câteva ore, nu ne-am dat în bărcuțe, roata mare și nici n-am jucat biliard. Da, agrementul în salină este dezvoltat, dar nu deranjant cum a fost la Praid. Totul pare să facă parte din peisaj și nu-ți inspiră kitsch la tot pasul. Nu ai voie să mânânci sau să consumi băuturi în incinta salinei, tough luck. N-ai decât să te bucuri de ceea ce-ți oferă natura și ce a reușit omul să exploateze fără să distrugă, de data asta. De acolo poți lua diverse suveniruri ca acasă să te îmbăiezi cu sare de la Turda, căreia i se adaugă levanțică sau mușețel. Dacă te preocupă sarea pe care o pui în bucate, poți cumpără o pungă după posibilități și puteri. Eu am mers pe varianta girlish, desigur, și m-am răsfățat ca o domniță. Ceea ce mi-a plăcut, iar, sunt sălile de extracție unde s-au păstrat mecanismele vechi, care, culmea, încă funcționează cu toate că sunt acoperite de sedimente de sare. Pe site aveți la dispoziție mai multe informații ca să știți din start cât de mult merită să puneți obiectivul ăsta turistic pe lista celor mai frumoase din România. One more thing, dacă aveți diverse infecții respiratorii sau pur și simplu vreți să respirați aer curat, Salina Turda are un microclimat numai bun pentru asta, doar să vă asigurați că nu scârțâiți prin alte locuri, fiind contraindicat, în acest caz, să faceți aerosoli.

barcute lac mina Terezia Salina Turda

dsc_0829-001

agrement lac mina Terezia Salina Turda

dsc_0129

dsc_0842-001

agrement lac mina Terezia Salina Turda

dsc_0852-001

dsc_0888-001

Roata Mare Salina Turda

dsc_0892-001

dsc_0907-001

Sala Crivacului Salina Turda

 

Galeria Franz Josef Salina Turda

Galeria Franz Josef Salina Turda

Galeria Franz Josef Salina Turda

Galeria Franz Josef Salina Turda

Salina Turda

Următorul episod în 2017, până atunci: fie ca!

